Gå til hovedinnhold
Alle samlingerLær mer om
🔍 Tilpass filtrering for din bedrift
🔍 Tilpass filtrering for din bedrift

Velg innkjøpskoder, nøkkelord og innkjøpere for å optimalisere ditt anbudssøk.

Jonas Klafstad avatar
Skrevet av Jonas Klafstad
Oppdatert for over 2 måneder siden

Filtrene du setter opp på anbud legger grunnlaget for hva Cobrief vil vise deg av anbudskonkurranser rundt om i applikasjonen. Det vil blant annet bestemme hvilke anbudsvarsler du får, og hvilken relevansepoeng anbudene får.

Sett opp filtre ved å velge «Filrering» i menyen oppe til venstre.

Herfra kan du tilpasse følgende filtre:

  1. Innkjøpskoder - Når innkjøpere lyser ut nye anbud velger de mellom et sett av over 10 000 standariserte CPV-koder. Her kan du velge hvilke koder Cobrief skal vise deg anbud for.

  2. Nøkkelord - Når en utlysning inneholder et av nøkkelordene du har valgt i sin beskrivelse eller tittel vil Cobrief vise deg anbudet.

  3. Innkjøpere - Velg spesifikke innkjøpere du ønsker å motta eller ikke motta varsler for.

  4. Anbudsfaser - Velg om du vil varsles også om planleggingsfaser, slik at du kan forberede deg på viktige fremtidige anbudskonkurranser.

  5. Relevansepoeng - Alle filtrerene fra 1-4 vil påvirke hvilken relevansepoeng anbudet får, både deres spesifisitet og antall treff. Med dette filteret kan du kun varsles om anbud som har poengsum.

De to viktigste filtrene er innkjøpskoder (1) og nøkkelord (2).

Innkjøpskoder

Fra innkjøpskoder kan du søke opp spesifikke koder, og treffene vil vises uthevet. Innkjøpskoder er bygget opp i en trestruktur, der antall bokstaver i koden sier hvor spesifikk koden er. Generelt vil kodene øverst i treet gi flest treff og dermed også mest støy.

Når du velger innkjøpskoder vil Cobrief foreslå andre koder som ofte blir brukt av innkjøpere sammen med koden du valgte. Dette er en god måte å finne nye relevante koder for din bedrift.

Nederst ved lagre-knappen kan du se antall treff søket ditt vil gi, noe som ofte er en god indikasjon på om søket ditt er for smalt eller bredt. Det er anbefalt å ha mellom 5 og 20 treff i uken, avhengig av hvor stort område dere leverer på.

Tips: Se på endring i antall ukentlige treff når du velger en kode for å unngå for brede innkjøpskoder.

Nøkkelord

Utlysningene har ikke alltid de mest riktige innkjøpskodene, og det er derfor nyttig å bruke nøkkelord for å sikre seg at du fortsatt blir varslet om anbudene. I tillegg vil nøkkelordene innvirke positivt på relevansepoengene, som er veldig nyttig om du bruker et filter på relevansepoeng i tillegg.

Du finner nøkkelordene ved å trykke på «Nøkkelord»i menyen til venstre.

Herfra foreslår Cobrief relevante nøkkelord basert på innkjøpskodene du har valgt, men du kan også skrive inn egne nøkkelord ved å skrive inn i tekstfeltet og trykke «Legg til».

Det er anbefalt å velge nøkkelord som er bransjespesifikke, slik at du unngår varsler på tvers av alle bransjer.

Eksempel på gode koder i dette eksempelet er «markedsføring», «grafisk design», «visuell identitet» og «typografi», mens dårlige eksempler kan være «ledelse», «konsultasjon» og «rådgivning».

Svarte dette på spørsmålet?